Pelattu: Playstation 3
Hinta: 4,95
€
(Playstation Storesta. Hinta merkattu 9.6.2016)Ikäraja: k3
Hejssan allihopa! Ajattelin ohimennen kirjoittaa pikaisen arvostelun yhdestä kesäkuun Playstation plus- jäsenille tarkoitetuista ilmaispeleistä. Kyseessä on Japanilainen pulmapeli Echochrome!
Pelin ideana toimii ohjata pelihahmoa (joka muisuttaa hieman mannekiinia) ''echojen'' luokse, hyödyntäen pelin 3D- mallinnusta. Pelin tutorialissakin jo mainitaan seuraavaa: ''Kaikki mitä näet, on totuus'', eli pelin henki on selvä. Pelihahmoa ei voi suoranaisesti kontrolloida itse ollenkaan, vaan pelissä kameraa voi kääntää melkeinpä mihin suuntaan tahansa, jotta radasta saataisiin yhtenäinen jatkumo, jolla pelihahmo saadaan jokaisen echon luokse. Esteet voi piilottaa, ja reitit voi luoda itse sen perusteella mitä näkee!
Echochromea pidetään ainutlaatuisena pelinä pulmapelien kategoriassa. Suoranaisesti samalla tyylillä tehtyä peliä ei ole tehty, mutta vastaavia löytyy. Vastaavanlaisissa peleissä kontrolloidaan enemmän pelihahmoa, tai esineitä, mutta ei pelkästään kameraa, joten voidaan siis sanoa, että Echochrome on ainutlaatuinen pulmapeli. Pelissä puhutuaan myö viidestä perspektiivin laista, joita rikkomalla pelissä edetään, ja nämä lait luovat peliin sen pyhimmän idean, että pelin haastavuuden.
Echochrome on aivoille iso haaste. Tutorialin läpipelaaminen on pelimekaniikan ymmärtämisen kannalta lähes välttämätön. Tutorialin jälkeen saa valita, pelaako yhteisön luomia kenttiä, vain pelin virallisia kenttiä. Virallisia kenttiä on pelissä yhteensä 56.
Echochromea kun alkaa pelaamaan, ensimmäiset 5 minuuttia tuntui kestävän ainakin puoli tuntia. Pelimekaniikka kusee välillä niskaan heti kunnolla. Peli kuitenkin perustuu käytännössä 3D- mallinnukseen, ja sen hyödyntämiseen, mutta tuntuu ettei sitä ole ihan loppuun asti ajateltu. Peli on paikoittain turhan tarkka palikoiden sijainnista. Esteitä ei ole, mutta hahmo vain tökkii paikallaan, kun käännät palikan millin vasemmalle, ja millin takaisin tismalleen samaan asentoon kuin aiemmin, hahmo yllättäen alkaakin liikkumaan. Joten turhautumisia on saatavilla paljon. Myös kameran liikkuminen aiheuttaa paikoittan turhautumista. Kameran kontrollit ovat simppelit, ja kameraa ohajataan tateilla, joten rakettitiedettä se ei ole, mutta kuvakulma saisi liikkua nopeammin. Tuntuu että menee ikuisuus saada kamera oikealle kohdalle, ja sitten vielä millin tarkasti asennettua.
Kamera pyörii tarvittavan verran, ja mahdottomiin asentoihin sitä ei voikkaan kääntää. Toivoisin että pelissä olisi enemmän hyödynnetty koko kenttää ja kameran liikkuvuutta, ettei liikkuminen ole pääosin sivuille ja ylös, vaan kentän alapuoliskojakin voisi hyödyntää hyvin, sillä tilaahan tässä valkoisessa maailmassa on enemmän kuin riittämiin. Voin luvata, turhautumisia on luvassa kenttiä selvittäessä!
JÄLKIPUINTI
Echochrome on peli, jolla olisi voinut olla mahdollisuus olla paljon parempi peli, kuin mitä siitä loppujen lopuksi tuli. Mutta toisella kädellä taas, Echochrome on aivoja haastava, erittäin yksinkertaisella idealla toteutettu pulmapeli, joten voiko siltä enempää vaatia?
Pelissä riittää pelattavaa virallisten kenttien jälkeenkin. Peliin voi kuka tahansa pelaaja tehdä itse lisää kenttiä. Hyvänä puolena on se, että kenttää ei voi julkaista, ellei sitä ole itse läpäissyt. Näin vältytään kaikilta trollikentiltä joita peliin tehtäisiin. Pelaajien tekemät kentät olisi tietenkin hyvä luokitella vaikeustasoittain, eikä vain yhtenä sumppuna pelivirrassa.
PLUSSAT MIINUKSET
+ Level Creator - Palikoiden laitto turhan tarkkaa paikoittain
+ Haastava - 3D mallinnus ei aina toimi toivotusti
+ Musiikit
+ Kenttien määrä
Loppuarvosanaksi annettakoon 7/10.
Ehdottomasti vitosen arvoinen pelikokemus. Luvassa on aivojen nyrjähtelyä, vihaa ja turhautumisia, joten tunnepuolikin on pelissä kunnossa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti